Kaj predstavlja navečje trenje/upor pri cestnem kolesu?

Domov > Forum > Kaj predstavlja navečje trenje/upor pri cestnem kolesu?

Kaj predstavlja navečje trenje/upor pri cestnem kolesu?

SORTIRAJ PO:
Litera 11.05.2015 11:57

Katera komponenta kolesa predstavlja največji delež upora/trenja pri cestnem kolesu? Pri gorcu na asfaltu verjamem, da so to gume in njihov kotalni upor (najbrž največ zaradi trsljajev) skupaj z zračnim uporom. Morda celo veriga.
Pri cestnem pa samo predvidevam, da je veriga ali celo BB ležaji? Pojma nimam. V vsakem primeru za oboje predvidoma dokaj slabo skrbimo in redko menjamo. Največ mažemo ležaje v pestih in pa verigo. Redko kdo pa najbrž verigo pere v nafti ali menja na 5-10k km.

Ali obstaja na internetu kakšen članek na to temo? Kdo ve? 

aljaz143 11.05.2015 12:14
Kekna ma skoraj 100 % izkoristek. Enkrat ga teraj pa jo poslataj ce se je kaj segrela :)
Litera 11.05.2015 12:18
@aljaz143: Kekna ma skoraj 100 % izkoristek. Enkrat ga teraj pa jo poslataj ce se je kaj segrela :)

To je težko takole ugotoviti na otip, ker se upor porazdeli na tistih 11X členov, poleg tega pa pri "teranju" zrak skrbi za primerno hlajenje. Tako da v tole trditev ne morem kar tako slepo verjeti.

Veriga namreč ko nalega na zobnik in je obremenjena se celotno trenje dogaja znotraj "obročka" posameznega člena, ker obroček "drži" zob zobnika, notranja os pa se nekoliko pri tem zavrti (glede na radij zobnika). Manjši zobniki, večje trenje. Kletka ima prav tako majhna zobnika, ampak veriga na teh dveh ni pretirano obremenjena tako da najbrž njuna velikost pri tem ne igra vloge.

Ostali vrteči deli kolesa pa imajo v glavnem ležaje, kjer je stik stator/rotor minimalen zaradi krogličnih ležajev. 

PozabilStariRacun 11.05.2015 12:21

en.wikipedia.org/wiki/Bicycle _performance

Ni konkreten odgovor na tvoje vprašanje, je pa odlično mesto za začetek, če preletiš tale članek in greš gledat vire, ki jih citira, boš verjetno na najboljši poti do odgovora.
Sploh prvi odstavek, je verjetno na temo, ki te zanima:
From a mechanical viewpoint, up to 99% of the energy delivered by the rider into the pedals is transmitted to the wheels (clean, lubricated new chain at 400W), although the use of gearing mechanisms reduces this by 1-7% (clean, well-lubricated derailleurs), 4-12% (chain with 3-speed hubs), or 10-20% (shaft drive with 3-speed hubs). The higher efficiencies in each range are achieved at higher power levels and in direct drive (hub gears) or with large driven cogs (derailleurs). [2] [3]

image

MihaMedica 11.05.2015 12:30
@Litera:
@aljaz143: Kekna ma skoraj 100 % izkoristek. Enkrat ga teraj pa jo poslataj ce se je kaj segrela :)

To je težko takole ugotoviti na otip, ker se upor porazdeli na tistih 11X členov, poleg tega pa pri "teranju" zrak skrbi za primerno hlajenje. Tako da v tole trditev ne morem kar tako slepo verjeti.

Veriga namreč ko nalega na zobnik in je obremenjena se celotno trenje dogaja znotraj "obročka" posameznega člena, ker obroček "drži" zob zobnika, notranja os pa se nekoliko pri tem zavrti (glede na radij zobnika). Manjši zobniki, večje trenje. Kletka ima prav tako majhna zobnika, ampak veriga na teh dveh ni pretirano obremenjena tako da najbrž njuna velikost pri tem ne igra vloge.

Ostali vrteči deli kolesa pa imajo v glavnem ležaje, kjer je stik stator/rotor minimalen zaradi krogličnih ležajev. 

Se mi je kar zdelo, da si tehnično in teoretično dobro podkovan...večina tukaj, pa bolj kot ne goni bickil...in več kot ga goniš hitreje gre...no če govorim za sebe, se ne obremenjujem preveč s členki verige, razen da jih namažem po čiščenju...
 

Litera 11.05.2015 12:35
@PozabilStariRacun:

en.wikipedia.org/wiki/Bicycle _performance

Ni konkreten odgovor na tvoje vprašanje, je pa odlično mesto za začetek, če preletiš tale članek in greš gledat vire, ki jih citira, boš verjetno na najboljši poti do odgovora.

Tole je že mnogo bolje. Sploh pa tvoj dodatni popravek odgovora je odličen! Dejstvo je, da redno čiščena in namazana veriga, zobniki in ležaji pedal pomagajo pri celotni zadevi. No točno te slednje zelo zelo redko pucam. Preredko. Pravzaprav sploh ne vem, če jih lahko razdreš in primerno očistiš/namažeš? Bolje kar zamenjat stara pedala?

JaMa 11.05.2015 12:54

zanekrat daleč največji upor predstavlja kolesar.  Vse ostalo je proti temu tako zanemarljivo da je brezveze da se en ne-profi s tem ukvarja. Pri predpostavki da imaš nekako v razumnih mejah vzdrževano kolo.

Litera 11.05.2015 13:03
@MihaMedica:
@Litera:
@aljaz143: Kekna ma skoraj 100 % izkoristek. Enkrat ga teraj pa jo poslataj ce se je kaj segrela :)

To je težko takole ugotoviti na otip, ker se upor porazdeli na tistih 11X členov, poleg tega pa pri "teranju" zrak skrbi za primerno hlajenje. Tako da v tole trditev ne morem kar tako slepo verjeti.

Veriga namreč ko nalega na zobnik in je obremenjena se celotno trenje dogaja znotraj "obročka" posameznega člena, ker obroček "drži" zob zobnika, notranja os pa se nekoliko pri tem zavrti (glede na radij zobnika). Manjši zobniki, večje trenje. Kletka ima prav tako majhna zobnika, ampak veriga na teh dveh ni pretirano obremenjena tako da najbrž njuna velikost pri tem ne igra vloge.

Ostali vrteči deli kolesa pa imajo v glavnem ležaje, kjer je stik stator/rotor minimalen zaradi krogličnih ležajev. 

Se mi je kar zdelo, da si tehnično in teoretično dobro podkovan...večina tukaj, pa bolj kot ne goni bickil...in več kot ga goniš hitreje gre...no če govorim za sebe, se ne obremenjujem preveč s členki verige, razen da jih namažem po čiščenju...
 

Res je, strinjam se s teboj. Se mi je pa kar zdelo, da tehnično in teoretično nisi podkovan in da hodiš na dirke na Rogovem Seniorju. Prestave ima, ostalo pa s treningom dodaš. :P

Še nekaj je res. Mi, ki nismo takšni profiji in ne vozimo z ogromnimi hitrostmi in super močjo, nam pa pri vzponih prav pride manjša teža (najlažje telesna) in primerno vzdrževanje kolesa. Seveda poleg rednega treninga. In če pogledaš množične dirke, kjer lahko na ravnini draftaš z mnogo boljšimi od sebe, se vedno zmaguje na vzponih, kjer so mehanske obremenitve največje in trening pokaže največ.

Zanima me pa tudi s čim mažete verigo? PFTE v spreju ali tekoče ali mast ali kakšna reč? Do sedaj sem vedno uporabljal tekoče mazivo s teflonom (PFTE), pa sem zadnjič videl v lokalni merkurjevi štacuni sprej zadevo in razmišljam, da bi bilo to za verigo (in najbrž tudi za ležaje) najlažja varijanta za mazanje, ker res lahko narediš tanek sloj, ne teče in je primerno mazivo.

JaMa 11.05.2015 13:07
@Litera:


Zanima me pa tudi s čim mažete verigo? PFTE v spreju ali tekoče ali mast ali kakšna reč? Do sedaj sem vedno uporabljal tekoče mazivo s teflonom (PFTE), pa sem zadnjič videl v lokalni merkurjevi štacuni sprej zadevo in razmišljam, da bi bilo to za verigo (in najbrž tudi za ležaje) najlažja varijanta za mazanje, ker res lahko narediš tanek sloj, ne teže in je primerno mazivo.

uuuu...neeeeee!  ne, ne, ne...  zdaj si pa odprl Pandorino skrinjico iz katere bodo poskakali vsi ki se navdušujejo na navadnim motornim olje. Tisti za friteze (uporabljen) je pa še toliko boljši.  In z motornim oljem je potrebno potem med treningom še 2,5% mešanico pit. greš ko sneta skira... aja ne... motorkasmeh

Litera 11.05.2015 13:10
@Mosad:
@Litera:


Zanima me pa tudi s čim mažete verigo? PFTE v spreju ali tekoče ali mast ali kakšna reč? Do sedaj sem vedno uporabljal tekoče mazivo s teflonom (PFTE), pa sem zadnjič videl v lokalni merkurjevi štacuni sprej zadevo in razmišljam, da bi bilo to za verigo (in najbrž tudi za ležaje) najlažja varijanta za mazanje, ker res lahko narediš tanek sloj, ne teže in je primerno mazivo.

uuuu...neeeeee!  ne, ne, ne...  zdaj si pa odprl Pandorino skrinjico iz katere bodo poskakali vsi ki se navdušujejo na navadnim motornim olje. Tisti za friteze (uporabljen) je pa še toliko boljši.  In z motornim oljem je potrebno potem med treningom še 2,5% mešanico pit. greš ko sneta skira... aja ne... motorkasmeh

Ma dej... Navadno oljno mazivo ti ne naredi drugega, kot da ti zasvinja verigo s prahom. Vse se je prime. Ok ostalo od friteze dalje pa vem, da je navadna zajebancija. Me pa res zanima, če je sprej zakej za te zadeve, ker ga nisem nikdar uporabljal in ne bom kupoval ene cele piksne samo zato, da bom potestiral. Menda je že kdo pred menoj to storil? Sem pa na lastnih nogah občutil razliko, ko sem temeljito oprav verigo v nafti.

MihaMedica 11.05.2015 13:10

Ni neumnega vprašanja...ampak zakaj ti sprašuješ ostale ko pa že vse veš?

Litera 11.05.2015 13:13
@MihaMedica:

Ni neumnega vprašanja...ampak zakaj ti sprašuješ ostale ko pa že vse veš?

Ker potrebujem ali potrditev v svojem razmišljanju, ali pa repliko, ki govori o nasprotnem in zakaj. Zato. Dovolj tehten razlog? Namreč nisem pojedel vse pameti sveta in moja kemčka pamet nese le tako daleč kot pač nese. Za ostalo pa vprašam tiste, ki so preverili sami.

Saj veš tisto zakaj se moramo učiti tudi na napakah drugih? Zato ker je življenje prekratko, da bi naredili vse napake sami. 

SHad 11.05.2015 13:52

Ti se rajši vprašaj samo katero mazivo je bolj praktično oz. ostane dlje na verigi/kolesu.
Tu ti bodo lahko ostali dali nasvet in svoje izkušnje.
 Z samim "vzdrževanjem" kolesa ne boš nič  (vsaj opazno ) hitrejši od drugih.
Razen, če voziš celo zarjavelo kolo.

To kar si v Merkurju videl, so verjetno novi spreji od serije WD-40.
Imajo tudi razmaščevalce in še dosti tega, namenskega, ali pa ostalega, kar bi lahko kolesarji uporabili.
To me mika da bi kaj od tega probal.
 

luka79 11.05.2015 14:06
@Litera:

Katera komponenta kolesa predstavlja največji delež upora/trenja pri cestnem kolesu? Pri gorcu na asfaltu verjamem, da so to gume in njihov kotalni upor (najbrž največ zaradi trsljajev) skupaj z zračnim uporom. Morda celo veriga.
Pri cestnem pa samo predvidevam, da je veriga ali celo BB ležaji? Pojma nimam. V vsakem primeru za oboje predvidoma dokaj slabo skrbimo in redko menjamo. Največ mažemo ležaje v pestih in pa verigo. Redko kdo pa najbrž verigo pere v nafti ali menja na 5-10k km.

Ali obstaja na internetu kakšen članek na to temo? Kdo ve? 

Vpni enkrat za hec zadnje kolo v okvir postrani in se tako pelji. Takoj ti bo jasno kaj povzroča največji upor.
Firnk 11.05.2015 14:07

Pozab sprej, vseh vrst. To ti nasivnja vse naokol, samo ketne ti ne namaže.

 

Lepo olje iz flaške par kapljic stisneš na ketno in razmažeš. Pustiš pol dneva do dan, da pride olje v glide, nato pa zunanjo stran obrišeš s krpo, da ni svinjarije.

 

Kaj takega npr.:

www.parktool.com/product/synt hetic-blend-chain-lube-with-pt fe-cl-1

pedros.com/products/clean-and -lube/lubricants-and-grease/

www.11-11.si/i_3530_pedros-go -100-ml

Maratonac 11.05.2015 15:24

Jaz sem prepričan , da nova veriga ne dela največji upor na kolesu, ampak so to gume in sploh tiste premalo napumpane . Kako vem ? Če peljem po beli črti , gre 1- 2km hitreje kot po asfaltu zraven . Razlika je opazna in čuteča .

Surts 11.05.2015 16:09

Daleč največji upor je seveda aerodinamični. Predstavlja med 70% in 90% vsega upora. Lepo je vidno tudi iz grafa ki ga je prilepil PozabilStariRacun. Seveda za hitrosti nekje nad 15km/h. Upor raste s kvadratom hitrosti. S tem da je na grafu predstavljenih verjetno utopičnih 0.5 koeficienta, realno lahko za rekreativca računamo kar okoli 1 (pomeni graf zračnega upora na grafu krat 2).

Ostalo je cca 10%.

Seveda je vožnja v klanec druga zgodba. Tam se zračni upor nekoliko zanemari, premagujemo namreč lastno težo.

JaMa 11.05.2015 19:20
@Maratonac:

Jaz sem prepričan , da nova veriga ne dela največji upor na kolesu, ampak so to gume in sploh tiste premalo napumpane . Kako vem ? Če peljem po beli črti , gre 1- 2km hitreje kot po asfaltu zraven . Razlika je opazna in čuteča .

ah ne nabijat. 1-2kmh maš samo napake števca in tudi če obstaja razlika jo zagotovo ne opaziš. Razen v zvoku gum ki drgnejo po grobem asfaltu ali po barvi.
V realnosti ti barvan asfalt v suhem, toplem vremenu nudi boljši oprijem (več upora) kot nebarvan. Govorim o istem tipu asfalta seveda.  V mokrem pa je ravno kontra. v barvi za ceste se uporabljajo termopastični aditivi (zaradi obstojnosti) ki ti posledično kot vsaka plastika ki se segreje nudi večji oprijem. 

Mlinar 11.05.2015 19:27
@Mosad:
@Maratonac:

Jaz sem prepričan , da nova veriga ne dela največji upor na kolesu, ampak so to gume in sploh tiste premalo napumpane . Kako vem ? Če peljem po beli črti , gre 1- 2km hitreje kot po asfaltu zraven . Razlika je opazna in čuteča .

ah ne nabijat. 1-2kmh maš samo napake števca in tudi če obstaja razlika jo zagotovo ne opaziš. Razen v zvoku gum ki drgnejo po grobem asfaltu ali po barvi.
V realnosti ti barvan asfalt v suhem, toplem vremenu nudi boljši oprijem (več upora) kot nebarvan. Govorim o istem tipu asfalta seveda.  V mokrem pa je ravno kontra. v barvi za ceste se uporabljajo termopastični aditivi (zaradi obstojnosti) ki ti posledično kot vsaka plastika ki se segreje nudi večji oprijem. 

pred nekaj leti sem slišal nasvet gospoda, ki z nasveti oz. mogoče celo treningom pomaga enemu naših Kolesarjev (in tudi sam ima "kaj za pokazat") ki je govoril ravno o tem, kar pravi maratonac. Ni govoril o številkah, ampak o tem, da vozi po črti če se le da:)

Periglej 11.05.2015 20:52
Se strinjam. Vožnja po črti je tudi po mojih izkušnjah lažja.
MihaMedica 11.05.2015 21:07
Tudi sam tako menim, da je to hitreje oz. lažje ker so z barvo zalite luknje in pore v asfaltu in je tak učinek kot na novemu asfaltu..
Primož Hočevar 11.05.2015 21:40
Najhujši upor in trenje je med zicom in jajončeki ...
giovanni 11.05.2015 22:27
@swicak: Najhujši upor in trenje je med zicom in jajončeki ...

Tud za to je potrebno skrbeti, pa ni težav

-BLAŽ- 11.05.2015 23:14

Kadar ne moreš hitreje je največji upor v glavi!

Prince 11.05.2015 23:51

Jao.. s čim se vi ukvarjate.....
 

takahura19 12.05.2015 00:38

slab kolesar ....

Maratonac 13.05.2015 00:16
@Mosad:
@Maratonac:

Jaz sem prepričan , da nova veriga ne dela največji upor na kolesu, ampak so to gume in sploh tiste premalo napumpane . Kako vem ? Če peljem po beli črti , gre 1- 2km hitreje kot po asfaltu zraven . Razlika je opazna in čuteča .

ah ne nabijat. 1-2kmh maš samo napake števca in tudi če obstaja razlika jo zagotovo ne opaziš. Razen v zvoku gum ki drgnejo po grobem asfaltu ali po barvi.
V realnosti ti barvan asfalt v suhem, toplem vremenu nudi boljši oprijem (več upora) kot nebarvan. Govorim o istem tipu asfalta seveda.  V mokrem pa je ravno kontra. v barvi za ceste se uporabljajo termopastični aditivi (zaradi obstojnosti) ki ti posledično kot vsaka plastika ki se segreje nudi večji oprijem. 

Posluš ti mene . Kaj trobezljaš , o kakšnih odstopanjih števca govoriš. Kakšno vezo ima sedaj odstopanje , ko je pa meritev izvedena na istem števcu , ki ima lahko napako tudi 5km , saj ne meri hitrost , ampak pokaže razliko v hitrosti vožnje med asfaltom in črto. Sprav se na črto , pa boš občutil. 

SURTS@ Kaj pa ti vpletaš zračni upor v mehaniko bicikelna . Zračni upor pri računanju izgube moči -izkoristka pri trenju posameznih sklopov stroja  ne more sodelovati in je brezpredmeten . Drugače povedano , če ti piha 150km/h v jezik , je izkoristek vsakega  bicikelna po tvoji računici  NULA tako pri tistem za 10000 € kot stari kripi. V fiziki se vse stvari računajo zahvaljujoč Newtonu v brezzračnem prostoru. Dinamaika zraka , pare in plinov je pa posebno poglavje.

 

pjer64 13.05.2015 06:32

Eni imajo največji upor med ušesi.

bluesky 13.05.2015 08:46

Sem mislil, da sem na tem forumu že vse prebral :). Očitno sem bil v zmoti.

Firnk 13.05.2015 09:48
@bluesky:

Sem mislil, da sem na tem forumu že vse prebral :). Očitno sem bil v zmoti.

Vsak dan loahko zveš kaj novega... mežik

1
DODAJ ODGOVOR
SLEDI OBJAVI